Kansanvaltainen oikeusvaltio – ovatko säännöt kaikille samat?

Helsingissä paikallisliikenteen
lija-autonkuljettajana toimivan Gill Sukhdarshan Singhin esitys
turbaanin käytön sallimisesta kuljettajan työasun yhteydessä on
jälleen nostattanut palstoille keskustelun uskonnollisten ja
etnisten asusteitten käytön oikeutuksesta. Puheenvuorot
ovat osoittaneet, kuinka vähillä tiedoilla ja kuinka tunteen paloa
täynnä keskustelua käydään.

 

Sukhdarshan Singh on antanut toiveensa
perusteeksi uskonnon, sikhiläisyyden. Perustelu sellaisenaan on
vähintäänkin harhaanjohtava. Kasteen saaneen sikhin (vastaa meillä
suunnilleen rippikoulun käymistä) ”pakolliseen” asuun kuuluu
nk. 5 k:ta: turbaani, tietty alusasu, puinen kampa, teräksinen
ranneke ja teroitettu veitsi. Pelkkä turbaani ei tee kenestäkään
sikhiä. Sukhdarshan Singh tietää tämän, esitystä puoltavat
suomalaiset yleisesti ottaen eivät. Teräaseen kantaminen julkisella
paikalla ilman perusteltua syytä taas on Suomessa rikos. ”Perusteltu
syy” ei Suomessa voi olla jonkun gurun Punjabissa 1600-luvulla antama määräys. Vai pitäsikö siis sikhikuljettajalle sallia samalla teräase?

 

Samoin on sulavasti sekoitettu uskonnon
ja etnisen ryhmän vaatimukset: turbaanin käyttö etnisenä
tunnusmerkkinä on vastoin koko ajatusta univormun neutralisoivasta
vaikutuksesta; pitäisikö esim. perinteiseen vähemmistöömme
kuuluvan naiskuljettajan tulla saada käyttää työssään nk.
mustalaispukua? Myös nk. muslimihuivi on nimenomaan ryhmien
kansanperinteeseen kuuluva asu, ei uskontoon. Sitä ei määrätä
pakolliseksi asusteeksi Koraanissa. Islam taas on nk. kirjan uskonto,
ts. sen koko uskonnollinen sisältö on kirjassa, Koraanissa.

 

Se, että useimmissa
muslimienemmistöisissä maissa naiset pitävät kyseistä
vaatekappaletta, ei tee siitä uskonnollista sen enempää kuin
vaikkapa että kansallispuku Suomessa olisi kristillinen asuste tai
hiihtäminen kristillinen tapa, koska suomalaiset perinteisesti ovat
kuuluneet kristillisen kirkon vaikutuspiiriin.

 

Keskustelun ytimessä on
kansanvaltaisen oikeusvaltion ideologia: Säännöt, myös työasua
koskevat, ovat kaikille samat. Myös
sikheille ja muslimeille. Muuttaessaan Suomeen nämä henkilöt ja
”etniset ryhmät” ovat tienneet muuttavansa maahan, jonka
historialliset ja kulttuuriset perinteet ovat toiset kuin heidän
entisessä kotimaassaan. ”Etnisen pukeutumisen” suosiminen
yhteisten sääntöjen kustannuksella johtaa vain siihen, mihin sen
halutaankin johtavan: sen julkituomiseen, että ”me emme ole niin
kuin nuo suomalaiset”. Ja tämä erottaminen ja erottautuminen taas
on koko kotouttamisideologian äärimmäinen vastakohta. Usein
unohdetaan, että myös nk. kantasuomalaiset ovat ”etninen ryhmä”.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu